Filmatisering av böcker + efterlysning

Jag läste igår klart The DaVinci Code av Dan Brown, en bok man lätt trycker i sig på två dagar (klarar jag det på en och en halv dag klarar ni det på två). Jag förstår varför det var en gigantisk hype kring den för ett par år sen, den är lättläst (även om man läser den på engelska), varje kapitel slutar med en cliffhanger så hjärnan säger åt en att fortsätta läsa och vem älskar inte alternativa historieskrivningar fyllda med konspirationsteorier? Jag skulle inte hylla den som en av världens främsta samtida litterära verk, inte alls, men jag förstår hypen bland gemene man.
Däremot gjorde jag ett stort misstag igår, efter att ha läst klart boken bestämde jag mig för att se filmen. Det är första gången jag har sett en filmatisering med boken så färsk i minnet, och troligtvis var det även sista gången. Jag har aldrig blivit så besviken, jag var näst intill förbannad. Men då jag nu i mitt huvud formulerar en studie så tänker jag inte gå in på vad det är jag vart förbannad över och besviken på. Istället undrar jag om det finns någon där ute som inte har läst boken eller sett filmen DaVinci-koden och som skulle vilja vara med i en studie. Helt fristående sådan, det hela handlar om att jag är nyfiken på att se hur folk uppfattar bok vs. filmatisering. Har ni inte läst/sett och kan tänka er att lägga lite tid på detta får ni hemskt gärna kontakta mig här. (Det är valfritt om man vill läsa boken på originalspråk eller i översättning, tänker inte tvinga folk att läsa den på engelska bara för att.)

Kommentarer
Postat av: ROCKANDHAIR

Nu har jag en tävling där du vinner två hårfärger plus blekning från shock, på min blogg! kolla in :D

2011-04-26 @ 12:19:23
URL: http://rockandhair.blogg.se/
Postat av: rockandhair

svar: varför skulle det göra det ? jag frågade om du ville vara med i min tävling?

2011-04-26 @ 12:28:59
URL: http://rockandhair.blogg.se/
Postat av: rockandhair

svar: men förväntar du dig bara att du ska få svar på det du skrivit? ska jag maila dig då och fråga eller hur ska jag annars nå dig? har du något nummer?

2011-04-26 @ 12:35:17
URL: http://rockandhair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0