Det sjuka i vårt samhälle

Egentligen borde jag verkligen sova just nu då jag ska få upp om några få timmar, men det finns en sak som jag vill ta upp först, nämligen detta: 
Ja, vi har alltså här någon som är dömd för att ha haft sex med en fjortonåring, vilket inte är riktigt okej om man själv inte är säg 15-16 bast, och vad händer? Enligt den rosa bilaga i Aftonbladet så är han avstängd från matchspel i två månader och ska under tiden fortsätta träna med sin klubb Malmö FF och göra "goda gärningar" i klubbens regi. Eh, jaha, är det ett bra straff för någon som inte har vett nog att ligga med människor i sin egen ålder? Att ett av förslagen till dessa goda gärningar är att han ska föreläsa för ungdomar känns ju verkligen som en fantastisk idé. Ett sätt att träffa nya småbarn kanske? Och sen kan vi ju ta detta fantastiska som Dagens Nyheter skriver: "I normalfall ger brottet fängelse men rätten ansåg att det finns förmildrande omständigheter, bland annat det faktum att fotbollspelaren är en offentlig person och att hans fotbollskarriär påverkas av domen." Eh, jaha? Så om jag råkar vara ett välkänt ansikte så är inte lagen lika för mig som för en anonym arbetare på exempelvis ICA? Ursäkta det kommande utbrottet, men det här är SÅN JÄVLA FÖRBANNAN BULLSHIT!!! Dessutom var det ju till och med åklagaren som yrkade på detta straff!!! Varför? "Därför att det här har fått enorma konsekvenser. Om man jämför med en annan person som inte har den karriären och den offentligheten som han har så är det ju en enorm skillnad. Det här är en person som redan nu har varit tvungen att hålla sig instängd i sin bostad och inte har kunnat syssla med det som är både hans arbete och hans livsintresse. Så det har drabbat honom enormt hårt." Ja, det brukar drabba folk hårt av att hamna i fängelse FÖR DÅ SITTER DE INSTÄNGDA OCH KAN INTE BEHÅLLA SINA ARBETEN OCH SYSSLA MED SINA LIVSINTRESSEN! Det är liksom lite det som straffet handlar om, att bli frihetsberövad, och man kan ju tycka att en åklagare borde känna till detta. 
Jag inser att jag skulle kunna vara upprörd över detta hur länge som helst, fast nu måste jag nog verkligen försöka somna. Men kan vi inte bara först enas om att vi lever i en oerhört sjuk värld?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0